עבודת השדה נשאה בחובה הילה מיוחדת. שעונים היו דבר יקר ערך ולא נלקחו
לעבודה. כתחליף שימשה לנו רכבת העמק אשר חלפה מולנו ליד יגור בשעה עשר ועשרה.
בתקופת המאורעות אשר נמשכו עד פרוץ המלחמה בספטמבר 1939, נהג לנסוע לפני הקטר רכב
משוריין אשר במקום צמיגים היו לו גלגלים מותאמים למסילה. במשוריין ישבו שוטרים
אנגלים והם בדקו אם לא נמצאים מוקשים על המסילה. לעתים לא היה משוריין, אלא לקדמת
הקטר חוברה מסילות פלדה לאורך של כעשרה עד חמשה עשר מטר אשר אליהן היו מחוברים
גלגלי פלדה. גלגלים אלה היו אמורים לפוצץ מוקשים אפשריים אם הונחו על המסילה.
מעבר הרכבת ביגור בשעה עשר ועשרה
שימשה סימן להפסקה קצרה. לרענון הגוף הוצאנו
כל אחד אשכולית, באגודל פתחנו חור מלמעלה, סובבנו את האגודל בתוך הפרי, לחצנו בשתי
כפות הידים על הפרי, ואת המיץ שזרם כתוצאה מכך לגמנו ישירות מהחור שנוצר. כך
המשכנו ללחוץ וללגום עד שהאשכולית נסחטה כולה.
חוויה אחרת של אותה רכבת היתה במעבר ליד
ג'למה. שם פרות של ערבים או דרוזים נהגו לרעות, ולעתים גם נעמדו על המסילה. במקרה
זה נהג הקטר נאלץ לעצור, לרדת מתא הנהיגה ולגרש את הפרות בטרם יכול להמשיך. בתום
עבודת השדה התרנו את הפרדות והובלנו אותן לאורווה. מתוך ארבע פרדות היו שתים עקשיות
ובעטו כשהתקרבנו לחלקי הגוף האחורי. שמן היה האחת "ושתי" והשנייה
"ג'ינג'י". פרדה שלישית, ליזל, היו לה מצבי רוח משתנים, פעם כך ופעם
אחרת. הטמבל וטוב הלב מכולם היו פטר, פרד כהה, שקט ורגוע. אם הוא נמנה על הצמד
שאתו עבדנו, פשוט עלינו עליו בסוף העבודה ורכבנו אתו לעורבה. כמובן שלא היו לנו אוכפים, וקל לתאר
היכן זה לחץ וכאב לנו אחר כך.
לעבודת הדיש הרמנו את אלומות התבואה בקלשון והכנסנו אותן בתנופה לתוך פתח
מכונת הדיש. פעם, בעומדי בתוך ערימת קש הרגשתי שמשהו זחל לי לתוך המכנסיים. פחדתי
נורא שזה נחש, ומבחוץ לחצתי במקום שהיה אמור להיות הראש וצלעתי לחדר שלי. שם, תוך
זהירות ועם המשך אחיזה הורדתי את המכנסים, ומה היה בפנים? עכבר תינוק שעדיין היה
עיוור. אילו היה יכול לראות היה בטח בוחר לעצמו יעד אחר לזחול לתוכו.
לעבודה בענף הפלחה לא היו רק צדדים רומנטיים.
הבהמות לא ידעו מה זו שינה ארוכה, ובשעה ארבע בבוקר כבר הלכנו לאורווה להאביס אותן
ולהכינן ליום עבודה נוסף. בכל זאת, שלשת חודשי העבודה באותו ענף היו תקופה יפה
מאד.
לעתים הוארו הלילות בהבזק אור חזק, כאשר ערבים הציתו את קו
צינור הנפט אשר בו הועבר נפט מעירק ועד
למיכלי חברת הנפט במפרץ חיפה. הבעירה החזקה נמשכה שעות רבות עד שנגמר מלאי הנפט
שבצינור ממקום הפגיעה ועד לברז הסגירה אשר נמצא קילומטרים רבים לפני מקום הפגיעה,
נאמר לנו שסגר זה מצוי באזור עפולה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה